ترکیبی که امکان درمان دیابت را بروشی جدید افزایش می دهد

23 می 2014- یک ترکیب جدید توسط دانشمندان آمریکایی کشف شده است که می تواند راه جدیدی برای درمان دیابت باشد. نتایج این تحقیق در مجله ی Nature    منتشر گردید.

محققان دانشگاه هاروارد David Liu  و Alan Saghatelian  ترکیبی را شناسایی کردند که می تواند مقدار انسولین طبیعی را در موش از طریق مسدود کردن یا کند نمودن تجزیه ی این هورمون بهبود بخشد.

برای کمک به کنترل قندخون در افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین سه روش بر پایه ی انسولین در حال حاضر وجود دارد: تزریق انسولین، داروهایی که ترشح انسولین طبیعی را افزایش می دهند، یا داروهایی که بدن را نسبت به انسولین حساس می کند.

پرفسور Saghateliam  می گوید: آنچه در این میان فراموش می شود چیزی است که توانایی تنظیم تخریب انسولین را دارد. جهش تکنولوژیکی ما منجر به شناسایی مولکولی گردید که اجازه ی این کار را می دهد. این کشف راههای جدیدی برای کنترل سیگنالینگ انسولین در داخل بدن ایجاد می کند.

در این تحقیق مشخص شد این ترکیب جدید  آنزیم تجزیه کننده ی انسولین (IDE  ) را در موش متوقف می کند، این کار سبب افزایش مقدار انسولین در حیوان و تحریک پیام رسانی انسولین و بهبود تحمل گلوکز می شود. این تحقیق همچنین نشان داد این ترکیب در بدن فعال باقی می ماند و قادر به تنظیم مقدار قندخون است.

پرفسور Liمی گوید: این کار یک هدف بالقوه ی جدید را برای درمان دیابت به ما معرفی کرد. آنچه ما مشاهده کردیم این بود که ممانعت آنزیم های تجزیه کننده ی انسولین (IDE  ) در حیوانات می تواند تحمل گلوکز را بهبود ببخشد .

او می افزاید: دانشمندان دریافتند که IDE  همچنین حداقل دو هورمون پپتیدی تنظیم کننده ی گلوکز دیگر را نیز تجزیه می کند: گلوکاگون و آمیلین.

پرفسور Saghatelian  می گوید: این مقاله اثبات این مفهوم است که هدف قرار دادن این پروتئین راهی است که باید پیش گرفت و قدم بعدی برای صنایع داروسازی تحقیق درباره ی IDE  به عنوان یک هدف بالقوه بر درمان دیابت است.

منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2014/may/compound-raises-the-possibility-for-novel-diabetes-treatment-96306890.html

سرپرست مترجمین : فرخی نیا